You are currently viewing Portfolio  – Junior Tester Manualny

Portfolio – Junior Tester Manualny

Wiele pytań krąży w sieci na temat tego jak się wyróżnić szukając pierwszej  pracy w IT jako tester manualny. Co trzeba umieć, jak się zaprezentować na tym szerokim i wymagającym rynku. Szczególnie jeśli się nie posiada magicznego roku doświadczenia, którego wiele firm wymaga. Czy to oznacza, że z góry jesteśmy skazani na porażkę? Nie! Grunt to odpowiednie PORTFOLIO!

Co to jest portfolio? Portfolio to nic innego jak próbka naszych umiejętności i wiedzy w praktyce. Dla niektórych obszarów IT łatwiejsza do przygotowania (np. programista, grafik, UX designer, projektant stron WWW) a dla niektórych wymagająca nieco więcej wyobraźni (np. analityk, tester, administrator). Dziś skupimy się na portfolio testera manualnego. Co powinno zawierać by zainteresować rekrutera?

1. Scenariusze testowe dla wybranej aplikacji

Na początku wybieramy dowolną, znaną nam i ogólnie dostępną aplikację. Może być to sklep internetowy,  posiadany przez nas pakiet office czy ulubiona aplikacja mobilna do obsługi social media. Stawiamy się w roli użytkownika końcowego (którym w sumie i tak jesteśmy ;)) i przygotowujemy ścieżkę testową. Nie musimy zawierać logotypów/nazw własnych, wystarczy krótki opis opogramowania np. sklep internetowy z odzieżą lub edytor tekstowy. Scenariusz testowy powinny zawierać:

  • Tytuł, ID (numerację przypadków użycia),
  • krótki opis, wymagania biznesowe, do których się odnosi,
  • warunki wstępne,
  • kroki testowe,
  • oczekiwany rezultat.
Należy też pamiętać by przygotować odpowiednie dane testowe  – zawierające różne znaki diakrytyczne, numeryczne, znaki specjalne, o różnej długości wyrazów i tekstów. To ważne, gdyż funkcjonalność może działać poprawnie dla Jana Kowalskiego ale dla Agaty Chodowskiej – Wasilewskiej już niekoniecznie 🙂

Im ciekawsze przypadki testowe tym lepiej. Tester manualny to zawód, który wymaga kreatywności! Można opisać i testować ładowanie się strony i logowanie na konto. Ale może warto pokusić się o nieco bardziej zaawansowane działania – co się stanie gdy w trybie incognito zalogujemy się na to samo konto i będziemy modyfikować dane swojego użytkownika? Lub będziemy próbować kupić ostatnią sztukę towaru? Żaden analityk ani programista nie wymyśli takich ścieżek działań w aplikacji jakie potrafi czasem wymyślić użytkownik końcowy. Najlepiej nietechniczny 🙂

2. Zgłoszenia błędów

Można znaleźć wiele narzędzi, które w prosty sposób pozwolą nam stworzyć symulację prawdziwego środowiska projektowego – m.in. Redmine czy GitlabMożna założyć swój projekt i na nim zgłaszać błędy w formie tzw. issues. Punktowany będzie dokładny opis uzyskania błędu, screeny, dane na których błąd wystąpił itd. Czyli wszystko to co potem analityk czy programista musi wiedzieć aby przystąpić do realizacji zgłoszenia.

3. Raport z testów

Dokument podsumowujący nasze prace. Powinien zawierać:

  • podsumowanie wykonanych działań (np. rodzaje przeprowadzonych testów),
  • podsumowanie znalezionych błędów (można pokusić się o podział na grupy np. krytyczne, pilne, standardowe, można pomyśleć o podlinkowaniu wykonanych w czasie testów zgłoszeń),
  • podsumowanie kryteriów zakończenia testów (czy został zrealizowany plan testów, czy wystąpiły problemy, wnioski na przyszłość).

4.  Plan testów (Nadprogramowe dla juniora ale może warto spróbować?)

To nieco bardziej strategiczny dokument tworzony przy projektach informatycznych, ale nawet na etapie juniora warto wiedzieć co to jest i na czym jego pisanie polega.
W skrócie jest to dokument opisujący zakres, metody, zasoby oraz harmonogram zamierzonych czynności testowych. Określa – między innymi – elementy testowe, testowane cechy, zadania testowe, kto będzie te zadania wykonywał, środowisko testowe (specyfikację) , technikę projektowania testów oraz kryteria wejścia i wyjścia.

 

Dodatkowe wskazówki:

  • Praca powinna być autorska! Niby oczywiste ale wolę wspomnieć.
  • Należy zwrócić uwagę na formatowanie dokumentów, numerowanie stron, tytuły, nagłówki, jednolitość szablonów dla przypadków testowych, raportu czy planu. 
  • Teksty powinny być poprawne językowo i ortograficznie.
  • Całość projektu powinna tworzyć spójną, przemyślaną całość!

Dobrze zaprojektowane portfolio, które pokazuje nasze umiejętności pisania, analitycznego i kreatywnego myślenia oraz dokładność wykonanych prac może bardzo wspomóc proces zdobycia pierwszych doświadczeń zawodowych. A jak wygląda cały proces rekrutacyjny dowiesz się z ebooka IT-sektor marzeń! Zapraszam!

Dzień pracy..specjalisty helpdesk/IT support

Dziś zapraszam na kolejny post z serii Dzień pracy! Praca w dziale helpdesk/IT support to niezwykle ważne zadanie, które wymaga zarówno technicznej wiedzy, jak i umiejętności obsługi klienta. Pracownik helpdesk jest często

Czytaj więcej »

Dodaj komentarz